fredag 23 november 2012

Fotokurs

Fem måndagar i rad har jag och min barndomsvän Sara tillbringat kvällarna på Medborgarskolan i Karlstad. Vi har gått deras fotokurs, en kurs där vi fick lära oss att använda våra systemkameror. När man sitter med sin systemkamera och bläddrar runt bland menyerna och inställningarna så inser man ju faktiskt hur mycket det finns att lära sig. Det känns lite tråkigt att ha en såpass dyr kamera där man faktiskt har möjligheterna att kunna ta rikigt fina bilder. Men ändå använder AUTO-läget, just för att man inte begriper sig på alla andra inställningar och inte heller har tiden och orken att sitta och läsa manualen. Jag rekommenderar verkligen alla som har ett fotointresse att gå en sådan här kurs. Vi fick mycket information, och det kan man ju få om man läser igenom kamerans manual också. Men på en kurs har man ju även chansen att fråga frågor, bolla idéer och diskutera kring bilder och inställningar på ett helt annat sätt. Vi fick även lite hemläxor vid varje kurstillfälle så att vi kunde gå hem och testa lite mellan kurstillfällena och sedan komma tillbaka och få lite hjälp på problemen vi hade stött på.

I måndags var det tyvärr sista kurstillfället. Men jag känner nog att jag har lärt mig en hel del. Det innebär ju inte att jag kommer kunna ta proffsbilder direkt. Men jag har i alla fall kunskapen om hur jag ska testa mig fram, så nu är det bara att öva och öva och öva. =)
Nu i november är det ju minimalt med dagsljus och det är ganska tråkigt att fotografera överlag, men man får väl se det som att det är en ännu större utmaning nu istället...
I måndags gick vi även ut en sväng för att ta lite bilder utomhus och använda oss av blixt. Bilder där man använder blixt blir ju i regel ganka tråkiga och fula. Men vi har fått lära oss när den är helt suverän att använda. Bilden här nedanför tog jag på Sara i måndags, med blixt.

Att ta bilder på någon som rör sig ute när det är mörkt brukar vara jättesvårt.
Men om man bara ser till att inte ha någon annan belysning i bakgrunden så
klarar blixten att frysa ett ögonblick och fånga rörelsen så det blir skarpt.
 
Det som jag framförallt har lärt mig på kursen är att välja ett läge att bli duktig på. Antingen att ställa in bländartalet eller slutartiden och sedan köra i AV/TV. Eventuellt köra manuellt och ställa in både och om man inte tycker att kameran väljer rätt inställning på det andra.
 
Om man ska foto något som ska hända. Tex om man står och väntar på en kompis som åker skidor eller någon som springer ett lopp. Personen kommer bara springa eller åka förbi en enda gång, så man har bara en enda chans. Då är det bra att fota någon annan som springer eller rör sig på samma plats, kolla hur det blir och vilka inställningar som fungerar, så att man är redo när ens kompis susar förbi.
Även fundera på vad som är viktigast bländartalet eller slutartiden och utgå från det.
 
Något jag aldrig använt mig utav tidigare är ljusmätning. Nu vet jag hur man kan göra och spotmäta en punkt. Det är lätt att kameran tycker det är alldeles för ljust eller mörkt och kompenserar, fast man själv inte upplever det så. Då kan man hjälpa kameran och visa vad i bilden som kameran ska ha som referenspunkt när det handlar om ljuset.
 
Att använda sig av fokuseringspunkter gör att man kan få skäpa och oskärpa på rätt ställe i bilden. Det är också viktigt för bildkompositionen, vad man vill framhäva i bilden, vad man vill att betraktaren ska lägga märke till.
 
Vitbalansen kan man använda om man tycker att ljuset blir alldeles för gult eller rött och önskar att ha det annorlunda.
 
Ja, det här var väl kanske mest en sammanställning till mig själv, så jag kan gå tillbaka och se vad jag tyckte att jag hade lärt mig på kursen. Nu får vi se om jag kanske kan bjuda på lite finare bilder då och då här på bloggen.
 
Sambon är iväg och jobbar ikväll. Ebba är förkyld och har feber, så det är en liten kinkig tej jag har att göra med idag. Det är första gången hon har feber som inte beror på några sprutor. Jag har försökt få i henne lite alvedon som får henne att må lite bättre. Men hon vill inte ha någon mat, inte ens gröt, så hon har fått ett par flaskor med välling, men vad gör man? Det är ju i alla fall bra att få i dem mycket vätska när de är sjuka...
 
Trevlig helg! Kram Maria
 
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten hälsning/kommentar till mig, då blir jag sååå glad! <3