fredag 15 juni 2012

9 månader

Lika länge i magen, som utanför... Eller ja, som det normalt brukar vara! Inte för oss då, hon ville ju kika ut redan i vecka 35, som många av er säkert redan känner till...
Tiden går otroligt fort, utvecklingen ännu fortare tror jag. Man hinner inte med i svängarna, och den här månaden slog nog alla rekord!


Den största skillnaden nu och för en månad sedan är rörligheten. Hon ålar, och fort som busen går det! På bara en vecka har hon gått från att ta sig fram någon enstaka meter till att förflytta sig från rum till rum. Skostället i hallen, skötväskan och skänken i köket är de populäraste ställena att "krypa" till. Om hon inte jagar runt på Figge då vill säga...
Hon har en tendens att se minst lilla smuts på golvet och dammsugaren får numera jobba hårt här hemma. Minst lilla prick ska undersökas och hon ser det på långt håll, hon har minsann inget fel på sin syn!

De senaste dagarna ålar hon sig bort mot möbler eller dyligt och drar sig upp mot dem. Ställer sig
ofta på knä i krypställning och gungar och ibland försöker hon till och med att ställa sig upp.

Hon testar sin röst, och vill gärna öva på de allra högsta tonerna. Snart har halva Värmskogs befolkning Tinitus om det ska fortsätta såhär. De höga pipiga tonerna kommer lite närsomhelst, undrar om det kanske kan vara så att hon vill ha uppmärksamhet också... Jobbigt är det, för det skär i öronen och efter en dag tillsammans med henne nu så är man rätt trött på det!

Hon är väldigt pratig av sig. Hon babblar och babblar och verkar alltid ha mycket på hjärtat. Ljuden som kommer är MAMABABPAPA. Med lite fantasi låter det som mamma och pappa, men riktigt där är vi faktiskt inte än...

Hennes nya partytrick är att göra smackljud med munnen. Jag brukar pussas mot henne och då härmar hon och smackar och tycker det är superkul! Mycket bättre än de pipiga lätena tycker jag!

Hon kan vinka! Vinkar man till henne så brukar hon ofta härma och vinka tillbaka.

Hon har börjat visa att hon vill vara go. Vill kramas och gosa in sig hos oss. Så mysigt!

Hon älskar titt-ut leken. Nu har hon lärt sig att gömma sig själv. Hon kan hålla upp en filt, docka eller gosedjur, och inväntar "Vart är Ebba?" Då tar hon bort det hon har framför sig och flinar när man säger "tittut".

Hon älskar fortfarande sin hoppgunga!

Hennes hår har börjat växa och helt plötsligt är hon ingen skallig bebis. Snibben bak i nacken som hon haft så länge har växt ihop med det andra och utmärker sig inte lika tydligt längre. Hon verkar bli åt det mörkare hållet även nu när det nya håret kommer.

Hon avskyr att ligga ner på skötbordet och byta blöja! Hon gallskriker och kastar sig fram och tillbaka och vrider kroppen så det nästan är omöjligt att få på henne blöjorna. Kläder tar vi på och av i soffan eller i köket nuförtiden...

Jag har slutat amma henne. Det var hon som slutade visa intresse och då var valet ganska lätt. Jag slutade tvärt och det fungerande. Hon kommer numera till ro med en flaska välling på kvällen.

När jag slutade amma henne och hon har blivit ett matvrak, i hennes mått mätt. Ibland tycks det inte finnas något stopp i henne. Speciellt inte på kvällarna då hon vill äta både en stor portion gröt och strax därefter avsluta dagen med 200 ml fullkornsvälling. Gröt och välling är favoriterna!

Hon sover hela nätterna men börjar ta kvällen allt tidigare nu. Runt klockan 19-20 brukar det numera bli att vi går upp och lägger henne. De senaste veckorna har hon haft aningen svårare att komma till ro, men annars brukar hon somna på ca 10 minuter efter att vi lagt henne i sängen. Hon vaknar mellan 6-7 på morgonen och vill ha en flaska välling, busar en stund och somnar sedan om.

Hon använder kläder i storlek 68 och 74, men börjar alltmer gå över till 74.

Blöjorna vi använder är, Libero Up&Go storlek 4 eller Libero Slim Fit storlek 4.

Var in på BVC och vägde henne själv igår, hon väger nu 7750 gram.

Ebba 8,5 månad gammal

Tänk att våran lilla bebis blivit en sån stor och fin tjej! I det här tempot dröjer det innan vi får ställa till med 1 års kalas...
Trevlig helg! Kram Maria

8 kommentarer:

  1. Neta Bååth15/6/12 1:59 em

    Hon är så gullig solstrålen :-)
    Och så skoj att läsa om vad ni hittar på :-)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar att läsa min blogg! =)
      Alltid kul med ett litet avtryck så man ser vem som läser!
      Hoppas allt är bra med er, trevlig helg till er också! Kram

      Radera
  2. trevlig läsning! Man känner igen massa saker ju. har ni införskaffat någon lära-gåhjälm? Vi hade en när F började resa på sig överallt, de ramlar ju lätt åt sidan och slår sig ganska hårt.
    Just det där med gallskrik på skötbordet känner jag verkligen igen, jag tror alla går igenom det, lustigt så här i efterhand. har du märkt av någon separationsångest än?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon hade en kortare separionsfas vid 7 månader och tålde inte att okända tittade på henne och skrek bara efter mig om jag lämnade rummet. Men det var nog inte den ordentliga separionsfasen som jag läst kommer runt 9 månader... Dessa faser, ibland blir man ju inte riktigt klok! ;-)
      Hur går det för dig, börjar det bli jobbigt?
      Ses på tisdag! Kram

      Radera
  3. Vilken sötnos du har! Och det är så roligt att läsa hur barn utvecklas ... nu är ju mina barn större än din lill tjej, men man minns hur mina grabbar var som i samma ålder :)

    SvaraRadera
  4. man blir alltid på gott humör när man ser bilderna på Ebba:) Bilden med henne på hästryggen , när hon drar i manen tyckte jag var superkul!:))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att ni gillar bilderna! Det är jättekul att ni läser bloggen och kommenterar!

      Radera
  5. Gud så söt! Manhinner inte med, känner igen mig.. Kram Mia

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten hälsning/kommentar till mig, då blir jag sååå glad! <3