måndag 14 november 2011

Alla nöjda och glada!

Tänk vad lycklig man kan bli över att få en natt med mycket och sammanhängande sömn!
Ebba sover inte speciellt många minuter på dagarna, hon slumrar till vid bröstet ibland och hon sover om vi är ute och åker bil eller så länge som man rullar vagnen utomhus. Men att flytta över henne till sängen eller vaggan går bara inte. Men därför sover hon också ganska bra på nätterna, vilket jag självklart föredrar!
Men igår var vi hos svärföräldrarna och åt farsdagsmiddag och Ebba sov sig igenom hela middagen... Därför trodde jag att det skulle bli svårt att få henne att sova bra på natten, men så fel jag hade! =)

Sambon skulle upp klockan 4 för att börja jobba klockan 5 imorse, så han gick och la sig ganska tidigt igår kväll. Jag satt uppe en stund med Ebba för att försöka få henne att somna, hon brukar ta kvällen vid 21-22 om hon inte sovit på dagen. Så jag blev förvånad när hon somnade tungt i min famn vid 22. Jag la ner henne i vagnens insats som hon fortfarande sover i på nätterna och hon fortsatte att sova tungt. Vid 22.30 gick jag därför upp med henne och vi somnade gott allihop! =) Och hon vaknade inte förrän vid 4, och då var det ju dags för sambon att gå upp! Hon har sovit 6 timmar i sträck innan också, men det händer inte speciellt ofta än så länge. Jag ammade henne och hon somnade sen om till 06.30, ammade henne i 5 minuter och sen somnade hon om bredvid mig till 9.30. Så här utvilad har jag inte känt mig på länge kan jag meddela er!

Vi gick upp, jag fixade frukost till mig. Ammade Ebba och gav henne lite extra ersättning som BVC har gett oss rådet att göra vid ett par mål om dagen. Det har fungerat bra när hon får endel större mål och därmed blir nöjdare och inte villl ligga vid bröstet allt för långa stunder.

När vi båda fått frukost i våra magar bäddade jag ner Ebba i vagnen och vi tog en promenad medans solen höll sig framme. Bäst att passa på när man känner att man har lite extra energi!
Så nu ligger Figge och sover vid mina fötter, Ebba fortsätter att sova i vagnen och jag fick lite tid att blogga.
Alla nöjda och glada, helt enkelt!

Ebba sussar gott i vagnen

Figge mår gott när han får sträcka ut ordentligt på gärdet

Han är lydig och stannar upp och väntar in oss när jag ropar på honom
Mattes älskling!

Att gå kopplad bredvid vagnen är inte alls lika skoj...

Nu ska jag passa på att ta hand om tvätten och kanske förbereda lite lunch tills sambon kommer hem. 
Hoppas ni haft en skön start på den nya veckan!
Kram Maria

3 kommentarer:

  1. Vad roligt att du hittade in till mig :)

    Ha en fin kväll, kram!

    SvaraRadera
  2. Lemolacen är snällare för magen. tycker helt klart du skall prova den, och sen köpa Sempers magdroppar på Apoteket!

    SvaraRadera
  3. "När magskinnet sträcks stängs ögonlocken" (fritt översatt från norska)

    Gott o få sova ut...inte ofta det sker med baby i huset!

    Klem Anna

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten hälsning/kommentar till mig, då blir jag sååå glad! <3