söndag 13 november 2011

Livet som nybliven mamma

Igår blev Ebba Bebba Bus hela 8 veckor gammal.
Det har gått fort, men samtidigt känns det som vi haft henne hos oss väldigt länge... Lite blandade känslor helt enkelt. Hon är vaken mer och mer för varje dag som går. Igår fångade jag lite av hennes minspel på bild =)
Här sitter hon lutad mot amningskudden i hörnet av soffan och tittar...

Goa unge! =)

Man ser mer och mer av hennes personlighet och det är riktigt spännande och intressant att följa hennes utveckling. De första veckorna kändes det mest som man hade ett litet knyte att sköta om här hemma. Nu är hon verkligen en liten person som göra stora framsteg, och det är fantastiskt att få vara med om det här!
Även om jag inte ska sticka under stolen med att jag tycker att det kan vara riktigt jobbigt att vara mamma ibland också. Man sover dåligt och även om man sover ganska många timmar vissa nätter så blir sömnen ryckig och man får aldrig den sammanhängande sömnen. Men det visste man ju redan innan man blev gravid, att små bebisar inte sover hela nätterna! Det man däremot inte visste, är att man blir så extremt nojig över allt, hennes vikt, hur hon sover, hur hon bajsar, ja man analyserar allt och kan vrida och vända på saker så man blir lite smått galen på sig själv ibland. Jag som inte var ett dugg nojig som person innan jag blev gravid... Det verkar vara något man får på köpet när man blir mamma tror jag!
Varför kan jag inte bara kan nöja mig med att ha en bebis som jag ser är frisk och mår bra. Hade hon inte fått i sig tillräckligt med mat eller varit trygg osv så skulle hon ju skrika och inte låta oss sova på nätterna...
Så trots att man kan tänka logiskt så kan man inte nöja sig med det!
Ja, det var lite tankar om livet som nybliven mamma...

Igår var vi med mormor till Sillerud och besökte gammelmormor och gammelmorfar. Det är så kul att de får vara med och träffa Ebba! Och de är bannemej piggare än mig tror jag, så de hänger nog ett bra tag till!
Idag är sambon iväg och gör ett extraskift på jobbet med är snart hemma igen. I eftermiddag ska vi åka till farmor och farfar på farsdagsmiddag. Lyxigt att bli bjuden på middag hela helgen! =) 

Ha en härlig farsdag!
Kram Maria

5 kommentarer:

  1. Släpp lite på nojan du Maria, du är en kanonmamma :)

    SvaraRadera
  2. Håller med tidigare inlägg. Slappna av lite. Fast nog är det svårt. Jag vet, är lite av en hönsmamma själv ;)
    Så länge hon växer och är nöjd så är allt bra
    Du är en bra mamma :)
    Så skönt att få bli bjuden på middag hela helgen. Njut ;)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Det här fixar du galanten!! Middag ja, det hade jag verkligen satt pris att bli bjuden på c",)
    H¨rliga bilder på liten bebis, KLem Anna

    SvaraRadera
  4. Är hon pappa upp i dagen just nu eller?!? Ja, visst blir man nojjig, och sen när de blir större så undrar man hur man kunde oroa sig för alla småsaker som mat,sovtider,nappar,krypning os.v osv. Då undrar man varför man inte bara kunde njuta av den första tiden...men det är nog bara så vi är lite till mans, tror jag. När man är mitt uppe i bebistiden så finns ju bara det, det går liksom inte att tänka framåt och tur är väl det! kram

    SvaraRadera
  5. p.s Nu menade jag inte att "mat" och annat är "småsaker"....det kanske lät konstigt, men du vet säkert vad jag menar...

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten hälsning/kommentar till mig, då blir jag sååå glad! <3