måndag 26 september 2011

Hemvård

Mammas finaste!
Äntligen kan jag använda min systemkamera och finare bilder igen!

Idag har vi haft besök av barnmorskan från hemvården för första gången. Ebba hade ökat i vikt under helgen vi haft henne hemma, hela 75 gram och väger nu 2525 gram, duktig tös!
Vi fick hjälp med att tejpa fast sonden som hade släppt lite. Hon vevar och fäktar runt med sina små armar i en världans fart ibland. Så ibland trasslar hon in sig i sondslangen och då lossnar tejpen.

Barnmorskan tyckte att vi nu kunde låta henne bli lite hungrig och få upp intresset för amningen nu. Det ska inte gå allt för många timmar mellan målen, ungefär 4 timmar på sin höjd. Mängden mat per dygn ska dock fortsätta vara lika stor som nu. Men om hon känner sig lite nöjdare under nätter och sedan vill äta större mål och låter oss sova lite mer, så vore det ju kanon! Man börjar känna sig lite sliten efter att inte ha sovit mer än 2 timmar i taget i över en vecka. Men jag är väldigt glad över att hon är en sån nöjd och go bebis. Efter matningen brukar det oftast bara vara att lägga ner henne så somnar hon direkt, och jag också ;-)

Om ett par timmar dyker Sara och Fredrik upp. Sara har varit och hälsat på oss på sjukhuset ett par gånger, men det blir första gången som Fredrik är med. Jag ska ta och fixa iordning lite lasagne och en god sallad åt oss när de kommer tänkte jag, det brukar alltid gå hem!

Nu ska jag ta och ringa till försäkringskassan och få lite hjälp med att fylla i några blanketter. Så länge som Ebba är inskriven på avdelning 10 och har hemvård så vabbar jag med henne och behöver inte använda mina föräldradagar. Även sambon får vara hemma och vabba just nu och behöver än så länge inte röra sina 10 dagar. Så vi får vara hemma och sköta om vår lilla juvel ihop ett tag till, vilket känns skönt!

Hoppas ni fått en skön start på den nya veckan, kram Maria

3 kommentarer:

  1. Åh, förstår att du blir trött! Sova 2 timmar i taget, jag kan trösta dej med att det går över och du kommer få sova hela natten om ett tag...:)) Men gud vad ni kämpar med amning och matning!

    Hon är ju så himla söt! Roligt med lite besök! Själv ställde jag mig o bakade rabarberpajer till våra första besökare när jag kom hem från sjukhuset (fick gå hem efter 8 timmar). Helt sjukt att man kan ha sån energi efter att ha precis fött barn! Kan tillägga att med första barnet var jag inte alls pigg och stannade flera dygn på BB. Så olika det kan va!

    Ha en jättebra dag!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  2. Vilket sötis :)
    Kram Emilia

    SvaraRadera
  3. Vad fin hon är er lilla Ebba :) Jag kommer knappt ihåg att Alva var så liten, det är otroligt så fort tiden går och hur man bara lever i nuet! Kram på er

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten hälsning/kommentar till mig, då blir jag sååå glad! <3