torsdag 27 januari 2011

Jag behöver er hjälp!

Igår efter jobbet var vi och hämtade mitt köksbord plus stolar som jag haft i min lägenhet. Det får duga så länge, tills vi kommit på vad vi är ute efter. Vårt kök är så litet, och eftersom vi oftast bara är två stycken så behöver vi inget gigantiskt bord eller många stolar. Då prioriterar vi att försöka ha lite ytor att röra sig på istället. Det mesta är tillfälliga lösningar i det här huset just nu, och det kommer dröja länge innan vi är färdiga... Men bra kommer det bli, och det är väl huvudsaken det? Det känns bättre att känna efter lite först och inte göra något förhastat.


Idag när vi kom hem från jobbet åkte blivande sambon och hämtade en gammal kökssoffa som stått i hans föräldrars källare i otroligt många år. Hans pappa gissar på att den är mellan 75-100 år gammal. Jag vet inte om vi lyckas att få den fin, den har lite skavanker här och där, men jag ska måla den och sedan klä locket med tyg eller sy en sittdyna till den. Plus att slänga på lite fina kuddar, då tror jag att den kommer att göra sig bra i vårt kök som vi vill ha lite lantlig touch på! Kul att kunna använda möbler som har lite historia bakom sig!

Gammal och rejäl, inget rappel här inte ;-)

Det ska synas när man har hängt i så länge =)

Det jag behöver er hjälp med kära bloggläsare är i vilken färg vi ska måla soffan?
Vi har ju valt att måla väggarna ljusgråa och panelen är råvit. Blir det finast att måla även soffan råvit och sedan bara piffa till den med textiler? Eller ska jag måla den så att den sticker ut lite, beige, grå, vanlig vit?
Snälla, ge mig lite tips och idéer, jag känner att jag börjar bli lite osäker och känner för att sätta igång och måla den snart!

Ha det så bra, snart är det helg igen, tjihooooo! Kram

7 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag skulle måla stolar, bord och soffa vitt. Sen skulle jag nog klä stolar och soffa i någon grå ton med kanske ett inslag av någon vårfärg.

    Jag tror att det kommer att bli riktigt fint.
    Lycka till
    AC

    SvaraRadera
  2. hej hej...
    jag tycker nästan soffan kan fortsätta i samma färg.. kanske lägga på grått fårskinn... sånt man köper på ikea...:)

    SvaraRadera
  3. Jag skulle inte måla den alls, den är ju sååå, fin!
    Gör nåt härlig med locket, klä med tyg och sån där tunn grå grejs man har under mattorna, finns på IKEA, och några kuddar, vips klart!

    SvaraRadera
  4. Vad kul att du kikade in till mig, då hittade jag ju dig! Läste om din kökssoffa och jag tycker att du ska ha den antikvit/stockholmsvit och pryda den med ett fint tyg i någon färg eller varför inte konstgjort fårskinnsull i grått! Är så enkelt att bara byta stilen med hjälp utav kuddar och annat. Färgen är svårare att byta ut. Håll koll på min blogg de närmaste dagarna för då kommer det en före och efterbild på en snarlik kökssoffa som jag håller på att måla. Mvh Anna

    SvaraRadera
  5. Jag hade inte målat soffans alls. Det är det slitna som gör charmen. Piffa hellre till med ett färgglatt tyg.

    //Hanna

    SvaraRadera
  6. Jaa du kära.... Behöver du höra mitt svar ;)
    Jag skulle absolut måla den vit och klä den med fårpäls eller spraka till med lite färg ovanpå.
    Kul att se vad du gör :)!

    Kramar Erika

    SvaraRadera
  7. Jag ska också måla om en kökssoffa (den är blå nu ..) och är osäker på vilken vit nyans som blir bäst i med att vi kommer ha en gråaktig ton på panelen och resten av köket vitt .. Hört att antikvit är fin men den går ju åt det lite gula hållet så det kanske passar bättre med en kall vit färg till den gråa .. inte lätt det där :)

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten hälsning/kommentar till mig, då blir jag sååå glad! <3