söndag 19 december 2010

Julsenap

Som vanligt när jag jobbar förmiddagsskiftet på jobbet så lyssnar jag alltid på Adam och Gry på Mix Megapol mellan 06-10. Tycker de förgyller morgonen rätt rejält!
Häromdagen gästades de utav Monica Ahlberg, tv-kocken, som hade tagit med sig julmat till dem. De var alldeles lyriska när de fick smaka på hennes julsenap och wienernougat. Jag bestämde mig för att försöka göra senapen att ge bort i små fina glasburkar i julklapp. Men även att ta med mig till julbordet på julafton, om jag lyckas få den bra vill säga! Jag la senapsfröna i en blandning av ättika och rödvinsvinäger igår förmiddag, och de ska stå och gotta till sig i två dagar innan hälften av dem ska mixas och hälften behållas hela. Sedan ska man blanda ihop det med socker och malen nejlika. Så imorgon får vi se om jag kan lyckas göra min allra första senap... Jag har dessutom slagit på stort och gjort tre satser på en gång. Så om jag lyckas har jag massor av senap att ge bort, och om jag inte lyckas på en gång, så kanske jag kan få en gnutta ätbar senap i alla fall hihi Nejdå, det ska nog gå bra! Fortsättning följer...

Massor av senapsfrön som står och gottar till sig.
Bunken/vispskålen köpte jag i fredags på NOLL54 i Karlstad.

Receptet på senapen är:

100 gram bruna senapsfrön
100 gram gula senapsfrön
1,25 dl Ättiksprit 12%
1,25 dl Rödvinsvinäger
3 dl socker
salt
3-4 tsk malen nejlika

Blanda ättikspriten med rödvinsvinägern och blanda i alla senapsfrön. Låt stå och svälla i 2 dagar.
Mixa hälften av fröna till en slät massa och blanda sedan ihop det med de hela fröna i en kastull och tillsätt socker och rör om sakta på låg värme till sockret smält, det tar ca 15 min.
 OBS! Var försiktig, det bränner lätt vid och får absolut inte koka! Smaka av med salt och nejlika.

Ha en underbar söndagkväll, kram Maria 

1 kommentar:

  1. Mmmm, egen senap! Kanske skulle testa det jag också... ;)
    Önskar dig en riktigt mysig, fröjdefull jul Maria!
    Kram

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten hälsning/kommentar till mig, då blir jag sååå glad! <3