söndag 14 juli 2013

Första semesterveckan


Har bjudit på mycket sol och bad. Det är verkligen sådana här dagar man behöver för att klara av hösten och vinterns rusk och kyla.
Nu kan man ju inte direkt lägga sig på en filt, läsa en bok och bara njuta. Nu är det fullt fokus på en liten bestämd dam som vill bada och springa runt överallt. Men ändå, sol och värme är underbart!

I måndags besiktigade jag min lilla bil, och den gick otroligt nog igenom och slipper ombesiktigas. Det firade vi med pizza och det känns skönt att slippa leta efter en ny bil, igen.

Natt mellan tisdag och onsdag drog världens oväder förbi här hemma. Jag har aldrig varit med om något liknande, det var som på film. Blixtarna lyste upp hela sovrummet och direkt när blixten kom så small det samtidigt, så det var nog precis ovanför vårt hustak. Det höll på nästan en timme, och det var en lång timme. Precis när man började slappna av och kände att ovädret höll på att dra vidare så kom det tillbaka och small precis ovanför oss igen. Figge som aldrig brytt sig om åska innan var så rädd så han kröp upp till oss och visste inte riktigt vart han skulle göra utav sig själv. Ebba vaknade också, men förstod nog inte riktigt vad som hände. Tillslut somnade vi om allihop och när vi vaknade så var ovädret borta, men det blåste rätt rejält hela onsdagen. Ja, mycket ska man vara med om...

I torsdags fick vi sällskap på stranden av Maria, Per-Erik och Love. Maria och jag är gamla klasskompisar från högstadiet och nu fick vi barn nästan samtidigt och var med i samma föräldragrupp. Vi badade och solade en stund innan vi kände att lite lunch skulle sitta fint. Vi köpte med oss räksmörgåsar från Liljenäs Café och åt dem hemma hos oss.
Senare på kvällen åkte jag och Ebba iväg på ett Perfect home party hemma hos mamma. Maria och Love följde med oss dit. Så otroligt kul att äntligen känna att man har tid att träffa vänner som man inte sett på ett tag!

Godingarna höll sig mest på land den här gången. 

 
I fredags åkte vi iväg och badade på en badplats på Björnö där det nästan alltid är folktomt. Där kan Figge vara med och springa runt och vara med och bada och då stortrivs han såklart.
På kvällen när det svalnade av lite passade jag på att åka iväg och storhandlade. Lättlagad mat, mellanmål och saker som är lätta att ha med sig till stranden. För visst kommer väl detta väder hålla i sig hela min semester?!
 
Lördagen bestod mest av kalas. Men innan vi åkte iväg på dagens första kalas åkte jag och Ebba och badade. Sambon tog med sig Figge för en tur på sjön.
På eftermiddagen åkte jag och Ebba hem till Lisa som fyllde 30 år och som hade "öppet hus". Lisa har jag också lärt känna genom föräldragruppen. Det bjöds på god mat och Ebba fick leka med sina kompisar Stella och Astrid en stund innan vi behövde lämna för att åka iväg till nästa kalas. Grannpojken Neo fyllde 5 år och det skulle vi ju naturligtvis vara med och fira. Vi var med och grillade lite hamburgare och korv och satt och hade det trevligt utomhus innan myggen jagade in oss.
 
Kalaset avslutades med att vi tände kinesiska lyktor för Neo, så fint!
 

Mysigt att kunna ha kalas utomhus.
Under dessa äppelträd har vi suttit och ätit många gånger den här sommaren, det är så mysigt! 


Idag, söndag, har det varit aningens sämre väder. Sambon fick då ta med sig Ebba och titta till båten en stund på förmiddagen. Då hann jag plocka undan lite här hemma och städa och tvätta. Man prioriterar ju inte direkt att vara inne och städa när det är så fint väder. Men nu är vi ikapp lite här hemma och är redo för en ny vecka med sol och bad!

Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten hälsning/kommentar till mig, då blir jag sååå glad! <3