lördag 9 februari 2013

Me&I-party

Idag har jag varit värdinna på ett Me&I-party här hemma. Det kom ett härligt gäng tjejer hit som provade kläder, fikade och umgicks ett par timmar, mycket trevligt!
Ebbas kompisar, Love och Stella var med och de verkade också trivas. dem lekte och åt bullar. Mamma var med och tog hand om Ebba när jag behövde duka fram fika och vara värdinna. Jag testade att göra två sorters tårtor/kakor. Som vanligt när jag ska baka och bjuda på något så letar jag upp något recept, och oftast så blir det något som jag aldrig testat innan. Idag var inget undantag, men jag tror det blev lyckat! Ett av recepten jag testade var Leilas morotskaka, som hon till och med döpt till Världens godaste morotskaka. Det kändes ju helt enkelt dumt att testa något annat recept än den.

Tårta nummer 2 gjorde jag redan igår kväll, en cheesecake med botten av Ballerina kladdkaka. Den var faktiskt riktigt smaskig! Några av tjejerna ville ha receptet, så jag tänkte att jag lägger ut det här på bloggen, så ni andra också kan ta del av det om ni vill =)

Ballerina Cheesecake
 
2 paket Ballerina kladdkaka
3 dl vispgrädde
400 gram Philadelfiaost
1,5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
150 gram vit choklad
3 passionsfrukter
 
Kör ballerinakexen i en mixer eller krossa dem i påse till små smulor.
Tillsätt lite smält smör, ca 2 msk. Rör ihop det till en jämn smet och häll ner i en springform.
Smält chokladen över ett vattenbad. Rör ihop Philadelifiaosten, socker och vaniljsocker. Häll sedan ner den smälta chokladen. Vispa grädden ganska hårt och rör sedan ner den i ostsmeten.
Häll över allihop i formen och ställ in den i kylen, låt den stå i minst 6 timmar innan servering.
Innan servering, gröp ur passionsfrukterna och ha som garnering. Passar bra med lite syriga hallon!
 
Den här gången handlade jag mest saker till mig själv faktiskt.... Jag fastnade mest för vuxen-kollektionen den här säsongen, plus att jag tycker att Ebba har mycket kläder i sin aktuella storlek just nu. Så, så fick det bli den här gången ;-) Ebba fick dock en mössa att ha nu i vår.
 
Jag var sugen på en klänning som fanns i det här mönstret.
Men min mamma köpte den, så har jag lite tur kanske jag kan låna den av henne någon gång ;-)
Bilden är lånad från meandi.se
 
Jag köpte den här klänningen/tunikan istället.
Jag gillade den här när den var så enkel och i en sån fin färg. Tror den blir välanvänd!
Bilderna är lånade från meandi.se, collaget har jag gjort själv.
 
Också blev det en liten tjusigare klänning.
Gillade rosetten och den är så mjuk och skön så jag skulle kunna använda den som mysdress =)
Bilderna är lånade från meandi.se, collaget har jag fixat själv.
 
Förutom att det är väldigt roligt att träffa sina vänner, shoppa och fika, så får man ju alltid lite extra för att man varit värdinna. Jag lyckades få fler än 8 gäster idag, så jag fick ett par tjusiga byxor som tack. Inte illa, ett tighta byxor som ser ut som leggings, fast det är lite detaljer så som bakfickor på dem så man känner och ser lite mer klädd om man inte ha en liten kortare tröja till dem.
 
Sambon var inte så sugen på att vara med på vår träff, så han åkte till en kompis och blev kvar där även ikväll. Så nu har jag kikat på Melodifestivalen och kollar nu på QX-galan samtidigt som jag bloggar. Imorgon ska vi till kyrkan, skriver mer om det imorgon...
 
Hoppas ni haft en skön lördag! Kram Maria


1 kommentar:

  1. Anna Grundström10/2/13 7:27 em

    Jättefina klänningar du köpt. Är också sugen på dom. Tur att man ska på fler partyn!
    Och så hoppas vi på en fin sommar så vi får använda våra nyinköpta klänningar. Köpte förresten en likadan klänning som din mamma.
    Tack för reseptet. Denna kaka ska bakas inom det snaraste. Får nog bjuda hem lite kompisar till helgen som ursäkt. :D

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten hälsning/kommentar till mig, då blir jag sååå glad! <3