tisdag 24 april 2012

Lära sig Photoshop

Att lära sig de enkla grunderna i Photoshop är ganska enkelt! Att förminska, ljusa upp och beskära lär mig sig ganska snabbt. Men ju mer insatt man blir desto mer vill man lära sig och man vet inte riktigt vart man ska börja... Jag får mycket inspriation från andra bloggar, många gör inlägg och ger en tips om hur de gör för att få sina bilder på ett visst sätt. Det är bara att insupa sig så mycket det bara går! Problemet för mig just nu är att det inte finns tid att sitta pilla allt för länge med mina bilder. Men så fick jag ett boktips av Kakan med bloggen En liten kakas blogg.
En bok som är skriven av Sanna Lund från Moderskeppet. Boken heter Photoshop-recept, just för att boken är upplagd som en kokbok. Man följer receptet, punkt för punkt och tillslut har man ett färdigt resultat.
Att ha allt samlat i en bok passar mig bra! Då kan jag lätt ta fram den och kika i den när jag har tid över.
Boken är precis vad jag sökt! Bilderna är i min smak och den innehåller der mesta som jag önskar lära mig. Har tänkt att jag kanske kan följa ett "recept" från boken lite då och då och redigera några av mina bilder för att visa er resultatet och ge er lite tips då och då.

Av mamma och pappa har jag även fått pengar så jag kan få gå på en fotokurs. Foto är verkligen ett av mina nya intressen, jag tycker det är så kul och det finns så fantastiskt mycket att lära sig!
Medborgarskolan anordnar lite olika kurser, och så fort jag känner att det går bra att lämna bort Ebba så ska jag anmäla mig och gå en sådan här kurs. Kanske till hösten!?
Idag har Ebba och jag varit på babycafé på förmiddagen. Sambon var hemma och grejade med veden innan det var dags för honom att sticka till jobbet. Imorgon får vi sätta fart med Ebbas rum igen!

Kram Maria

2 kommentarer:

  1. Sv: Vad roligt att ni håller på att fixa lekrum :D Spännande! Vi håller ju på med övervåningen nu, så just nu delar vi sovrum hela familjen i ett rum på nedervåningen, men när vi flyttar upp, så blir det rummet lekrum istället :) Skönt med ett lekrum nere, då man har sovrummen uppe :) Roligt med massa projekt, stora som små :D

    Såg i ett inlägg lite längre ner att ni börjat måla rummet? :)

    SvaraRadera
  2. Det verkar vara en bok för mig det där, håller på att småpilla lite i programmet! tack för tipset :)

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten hälsning/kommentar till mig, då blir jag sååå glad! <3