torsdag 26 januari 2012

Det kunde ha slutat illa!

Igår hände något som inte får hända, i alla fall om vi bär på Ebba! Jag halkade i trappen och föll 5-6 trappsteg. Det gick bra och jag hade som tur var inte Ebba i famnen. Vi har sagt att det är alldeles för mörkt i trappen, men det är som vanligt, man åtgärdar det inte förrän det händer något.
Jag klarade mig undan med en ond fot som hamnade under mig, en uppskrapad underarm och en smäll på höften. Foten är värst, ett par tår är stukade och svullna. I början gjorde det så ont så jag blev alldeles kallsvettig och kände att jag var på väg att svimma och blev illamående. Men det var en sån smärta som är värst precis när det händer och som sedan sakta med säkert släpper taget!
Men jag får vara glad att jag inte bröt något eller slog i huvudet... Däremot är det tråkigt med en stukad fot nu när jag kommit igång så bra med promenaderna. Jag hoppas det går över snart och att jag redan kan gå ordentligt nästa vecka igen.

Jag har börjat gå samma sträcka. Det är lagomt långt, tar ca en timme, är 6-6,5 km långt. Det är svårt att hitta bra ställen att gå på här ute i skogen tycker jag. Jag gillar inte att gå på vägar som är allt för trafikerade och det är svårt att gå på skogsstigar med barnvagn, och nu när det är snö så är det ju helt omöjligt.
Jag går med runkeeper-appen igång på Iphonen, så får jag rapporter på hur långt jag gått och vilken fart jag håller när jag går. Det sporrar mig, och idag slog jag rekord =) Det bor en tävlingsmänniska i mig ska ni veta! Appen mäter hur många minuter per kilometer man går, och för första gången kom jag under 10 min i snitt under de 7 kilometer mätningarna, HEJA MIG!


Så snälla snälla foten bråka inte längre än nödvändigt med mig nu när jag är på gång! Tappar lite i tempot på den sista kilometern som är en enda lång seg backe uppför på grusvägen där vi bor, den bränner gott i rumpan och låren kan jag lova!
Det är dessutom ganska mycket motstånd när man ska dra barnvagnen i snön på grusvägen som utgör nästa halva sträckan. Men det känns bra att börja nu, då kommer det bara att gå lättare och lättare att gå när våren kommer. Vagnen kommer rulla lättare, kroppen kommer förhoppningsvara ett par kilo lättare och flåset betydligt mycket bättre!

Nu ska jag gå upp och hoppas att min fot redan känns bättre imorgon! Sambon får ta nattens blöjbyte eller annars kommer jag byta blöja i sängen på henne. Jag kommer vägra gå med henne i den mörka trappen tills vi fått upp lampan, som jag till och med redan har inhandlat...

Kram Maria

7 kommentarer:

  1. men oj...så bra att det mitt i allt gått bra med dig!
    Hoppas du kan knata vidare i full faart snart när du kommit så gott igång!

    Klem Anna

    SvaraRadera
  2. oj!!!! vilken tur i oturen.... att du inte hade ebba m dig!!! hoppas du blir bra snart!!! kram

    SvaraRadera
  3. Hej Maria
    Viken tur att det inte blev värre och att du inte bar Ebba just då. Vår trappa var så hal när vi flyttade hit att halkrisken var stor. Vi köpte färdiga mattbitar från Jotex som passar precis på trappsteget och det blev väldigt bra.Det är klister under dem så det är bara att trycka dit dem. Ett litet tips.
    Kram Inger

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Vilken otur att du ramlade. Men vilken tur att du inte hade Ebba i famnen. Det har slagit mig många gånger att tänk om man ramlar när man bär dom. Otäckt!
    Hoppas foten känns bättre idag, så du kan ta tag i dina promenader igen och njuta av helgen utan att ha ont.

    Kram på er!

    SvaraRadera
  5. Hualigen! Det kunde ha gått illa. Jag har gjort liknande resor ett par gånger utför trappan här hemma (har för bråttom). Man blir så otroligt rädd innan man vet om man har klarat sig. Jag har sviter i en axel efter ett fall för många år sedan.

    Nu hoppas vi att foten läker snabbt så du får njuta av att promenera snabbt igen.

    Ha en fin helg!
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  6. Tur att det gick bra ändå och att du inte hade Ebba i famnen!

    SvaraRadera
  7. Känner igen mej... har också trillat i vår trapp, det är lätt hänt! Men vilken tur att du inte bar på Ebba.

    Ha en skön helg!
    Kram!

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten hälsning/kommentar till mig, då blir jag sååå glad! <3