torsdag 24 november 2011

Drömmen om ett barn

Bild: tv3.se
Ett av paren som väntar på att få adoptera ett barn.

Den 17 oktober, dagen då Ebba beräknade födas, startade en programserie på Tv3 som heter "Drömmen om ett barn".  Det har handlat om par som på olika sätt haft problem med att bli gravida. Programledaren Reneé Nyberg har följt 7 par och en singeltjej under ett år, som alla drömt om att skaffa barn.

Jag dras till sådana här serier, jag tycker om att följa olika människors öden. Just den här serien har berört mig lite extra i och med att jag själv suttit med en nyfödd bebis i famnen, samtidigt som man ser att det verkligen inte är någon självklarhet att kunna bli gravid.
Jag känner en sådan oerhörd tacksamhet som fått en egen dotter, en frisk och alldeles underbar lite Ebba!
Samtidigt får man lätt så dåligt samvete över att man inte går runt och känner tacksamhet utan ibland tycker att det är jobbigt att med få timmars sömn, ömma läckande bröst, skrikande bebis med magknip osv. Men det går ju inte att tänka så heller... Men det är nog bra att få en påminnelse ibland över att man inte ska ta allt för givet!

Jag skickar en tanke till att par där ute som kämpar för att få ett barn på ett eller annat sätt!
Också ska jag pussa på min Ebba Bebba Bus en gång extra ikväll!

Mammas älskling 10 veckor gannal idag.

Ja, ni ser ju vems tös hon är ;-)

Imorgon är det dags för ett besök på BVC för vägning och mätning. Sedan stannar jag och Ebba kvar hos mina föräldrar medans sambon gör sista kvällsskiftet innan han är ledig i 4 dagar.

Hoppas ni får en härlig helg! Kram Maria

7 kommentarer:

  1. Håller med dig, är så oerhört tacksam för mina två små guldklimpar!! Det behövs lite påminnelse om hur lyckligt lottad man, är och att få lite perspektiv på livet emellanåt!
    Kram på dig! Linda M

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Vad fint du skriver..
    Visst är man för evigt tacksam att man kunnat bli mamma. Man kan inte föreställa sig hur det skulle vara att inte kunna få barn.

    Härligt, 7 timmar är inte dåligt. Svante har sovit som max 6 timmar.

    Önskar er en trevlig helg också! Stor kram från oss

    SvaraRadera
  3. Jag gick ju misste om det där, att få bli mamma.
    Men hur det är så har det gått bra ändå. Det är klart hade jag fått välja, så inte hade jag blivit barnlös.
    Kram/Gun

    SvaraRadera
  4. Fast även om man kämpat för att lyckas får man ändå lov att gnälla lite då och då över graviditetskrämpor och liknande tycker jag. Det är ju inte alltid en dans på rosor även om man såklart tar varje krämpa med ett litet leende inombords och är skittacksam över att faktiskt ha lyckats bli gravid.

    Jag tycker serien har varit okej, men inte har den återspeglat alla de känslor man som barnlös känner sig i den situationen inte. Långt ifrån. De har typ presenterat ett par och berättat kort om deras bakgrund och sen vips så är de gravida eller har fått ett barn genom adoption. Typ. Man får inte se alla tårar, all frustration över att kroppen inte fungerar som den ska, all sorg månad efter månad år ut och år in, den desperata längtan efter det där barnet som aldrig blir...

    Jag är ju en av de som kämpat för att lyckas som du vet och har suttit och grinat till varje avsnitt pga igenkänningsfaktorn, även om jag tycker att de gott kunde visat lite mer av den "jobbiga sidan." Men jag tycker det är toppen att en debatt kring ämnet uppmärksammats och att folk börjar få upp ögonen för att det faktiskt är ett vanligare problem än vad man tror. Det får man tacka den här typen av program för. :) Det värsta man kan höra är " jaha, är det inte dags för er att skaffa barn snart då?" eller "slappna av och sluta tänk på det så ska du se att det löser sig." Huu. Ryser av tanken på de där meningarna.

    Jag är supertacksam över den lilla krabaten som just nu ligger och gror i magen på mig och kan fortfarande inte riktigt förstå att jag äntligen ska bli mamma efter alla dessa år. <3

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Håller med dej, det programmet får en verkligen att tänka till. Man ska vara mer tacksam. Jag har klagat över att det tagit mej 8 månader att bli gravid, men jag kan i alla fall bli det vilket inte många kan.

    SvaraRadera
  6. såg att du gjort ett inlägg om köksassistenter. tänkte höra om du köpt en kitchen aid eller om det blev nån av dom andra, om du har en kitchen aid är du nöjd med storleken på den isf.? :) jag vill ju oxå så gärna ha en sån men nu blev jag ju tveksam. :)

    SvaraRadera
  7. Men tror ju att kan får barn och så men så är det ju inte. Har verkligen lärt mig att uppskatta min son. Jag mår så dåligt över alla dom som inte kan få barn..

    Himla söt dotter du har!

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten hälsning/kommentar till mig, då blir jag sååå glad! <3