måndag 12 september 2011

Vecka 36


Bebisen:
Om du väntar ditt första barn ligger det troligtvis i rätt position nu, uppochned. Tycker du att bebisen rör sig något annorlunda mot de första rörelserna? Det kan bero på att det är trångt därinne, men är du minsta orolig prata med din barnmorska. Nu ökar fostervattnets mängd inte mer utan det minskar snarare eftersom din kropp absorberar en del av det. Hjärnan är färdigväxt. En del psykologer säger att barnet redan nu är medveten om sitt ”jag” eftersom det kan svara på saker med till exempel sparkar.
Vikt: 2 800 gram, 48 cm.
Mamman:
Din livmoder är 32-35 centimeter. Din mage kan börja sjunka ner lite och det blir lättare att andas, men det kan fortfarande vara svårt att hitta en bekväm sovställning. Många gravida upplever att de behöver kissa ännu oftare än tidigare. Det beror på att livmodern trycker på urinblåsan. Nu kanske din vikt stannar till förlossningen. Kolostrum eller råmjölk kan läcka ur dina bröst fast bebisen ännu inte är född. Glöm inte att börja ladda med kolhydrater. Pasta är bra mat inför förlossningen.
Jag:
Det börjar dra ihop sig minsann, snart mindre än en månad kvar... Förberedd? Nja... Kan man vara det när man väntar första barnet och inte alls vet vad det är som väntar en...?
Förra besöket hos barnmorskan visade att bebisens huvud låg nedåt och rumpan uppåt, men huvudet är fortfarande ruckbart, alltså inte fixerat. Idag fick jag också svar på urinprovet som skickades på odling förra provet, det var inte uvi som spökar, skönt!
Sömnen blir störd av alla toabesök, ungefär en gång i timmen i början av natten, men när jag väl sover så sover jag gott. Däremot har jag blivit tröttare på dagarna nu de senaste veckorna och tar mig gärna en tupplur på eftermiddagarna. Somnar hur lätt som helst och lite här och var just nu.
Försöker ta dagliga promenader med Figge, men det blir inga långa sträckor längre. Ljumskarna och korsryggen säger ifrån ganska snabbt, men det är ju alltid skönt med lite frisk luft.
Börjar verkligen bli nyfiken på den som bor i magen nu, vem är det som gömmer sig där inne?!

Låten jag ofta spelar för den lill*
Tycker den är riktigt fin!

Idag har jag målat fönstret i tvättstugan. Sambon står just nu och tvättar av väggarna och taket med klorin, så där inne luktar det badhus =) Längtar efter att få rummet färdigt och få montera ihop skötbordet som ska få stå där inne. Allt är köpt och finns hemma, så det är bara att sätta fart och hoppas på att golvläggarna kommer den här veckan och lägger in en ny våtrumsmatta. Den som lever får se ;-)

Ha en fin kväll! Kram Maria

6 kommentarer:

  1. Superfin mage hörredu! Själv har jag en livlig liten krabat därinne som verkligen gjort sig väldigt påmind de senaste dagarna. Det är skitmysigt samtidigt som det känns skitläskigt! Hihi. Kram.

    SvaraRadera
  2. Sv: Jag vet ju hur det är när detta är mitt 3:e barn så jag vill hem så fort som möjligt ;P haha. Har dålig erfarenhet av sjukhus och det bidrar nog till mycket att jag går inte dit om jag verkligen inte måste. Näeh, i bilen vill man ju inte föda. Vill att det ska gå fort men inte så fort att man inte hinner till sjukhus ändå :)

    SvaraRadera
  3. Hej Rara du!
    Önskar dig en jättemysig dag
    Ta hand om dig
    Stor kram Tina

    SvaraRadera
  4. Åh, det börjar verkligen närma sig! Och ni boar för fullt! Härligt! Förstår att det är spännande!

    Här har vi en riktigt höstdag, regn och blåst precis som det ska va;) Får värma mig med lite tända ljus.

    Ha en fin tisdag!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  5. Börjar närma sig! Så mysigt!

    SvaraRadera
  6. Jag hade tur och slapp alla toabesök denna graviditet, men minns det så väl med Wilda i magen =)

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten hälsning/kommentar till mig, då blir jag sååå glad! <3