torsdag 10 februari 2011

Upp till bevis!


Sneglade lite på den här underbara Orkideén inne på blomsterhandeln i fredags. Så otroligt fin, är svag för den lila färgen längst in på bladen.
Det blev aldrig något köp i fredags, men vem tror ni kom hem med den till mig i tisdags?! Jo, den kära blivande sambon såklart!
Nu är det bara upp till bevis för mig, kommer jag klara av att sköta den, och få den att trivas här hos oss?!
Har flyttat runt den litegrann, den passar finfint på skänken i köket, men det är väldigt dåligt med ljus...?! Hur placerar ni era orkideér, vilket väderstreck trivs de bäst i?
Den har många knoppar som är på väg att slå ut, så jag hoppas kunna njuta av den hela våren och förhoppningsvis få den att blomma om sedan.


Ute är det snökaos... Vad har vi gjort för att förtjäna det här då?
Ha en skön torsdag och kör försiktigt om ni behöver ge er ut i snöovädret! Kram Maria

5 kommentarer:

  1. Vi har våra orkidéer i ett rum med både norr och österfönster. Det är ljust men aldrig så mycket direkt solsken. Har inte en aning om det ska vara så men de blommar nästan jämt trots oss.

    Må väl i snön!
    Katarina

    SvaraRadera
  2. Den ska ha en genomskinlig kruka tror jag :)
    Mina är lite så där.....
    Men jag har fått dem att blomma om, just nu vilar de i norrfönstret, men ska få flytta österut snart :)

    SvaraRadera
  3. Å va fin!!

    Lycka till <3

    SvaraRadera
  4. Ojoj... har ingen aning om orkidéer... har fullt bestyr med att försöka få mina sophoror att överleva... vet inte vad som är felet med dom...
    Vilket fint skåp du fyndat! Verkligen vackert!
    Här har vi oxå snökaos! Inte det minsta trevligt :(
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera
  5. Diskuterade just frågan om hur man ska sköta orkidéer med en vän och vi var helt överens att man absolut inte ska göra som "man ska"!

    Våra står i svala fönster (fönster på glänt) i skuggigt läge. Mina är planterade i glasvaser, och jag skvätter vatten på dem lika ofta som jag vattnar andra växter. (Det står max 2 cm vatten i krukans botten).
    Om stängeln är grön och fin får den vara kvar efter blomning- där kommer nya knoppar snart (den är inte så fin då , så jag flyttar den till en "skämsplats").
    Jag planterar om vartannat/vart tredje år och ger näring när jag kommer ihåg, vilket är sällan!

    Lycka till, var lite vårdslös mot den så mår den bäst!

    Lena

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten hälsning/kommentar till mig, då blir jag sååå glad! <3