fredag 6 januari 2012

Gott recept till helgen

Jag gillar verkligen fetaost, tycker det är så otroligt smaskigt! Så när jag var inne på Millas blogg och läste vad hon komponerat ihop till nyårsmeny blev jag nyfiken på förrätten, fetaostsoppa =)
Idag testade jag att göra den, och både jag och sambon slurpade i oss den med god aptit!
Det är en slät soppa med mycket sälta, och det är ju faktiskt ett bra LCHF recept för er som äter det...

Fetaostsoppa

5 dl grönsaksbuljong
150 gram fetaost
1,5 dl grädde
2 pressade vitlöksklyftor
2 dl creme fraiche
3 tsk vitt matlagningsvin
1 msk mjöl
salt och peppar

Koka upp vatten och tillsätt buljongen.
 Smula feta osten och häll ner i buljongen tillsammans med grädden och pressa ner 2 vitlöksklyftor.
Rör ner 1 msk mjöl i creme fraichen och rör ner i soppan.
Tillsätt vinet och låt soppan småkoka i 10-15 min.
Mixa soppan för att få den helt slät och smaka av med salt och peppar.

Vi gjorde lite vitlöksbröd till soppan, det var väldigt smaskigt!

Bild lånad från: recept.nu

Receptet fanns även på recept.nu och kommer från "Halv åtta hos mig". Där hade de gjort en tomatmix att servera till soppan, kolla in det här om ni är nyfikna på det!

2 kommentarer:

  1. sv: vad skönt :)

    Almas sovrutiner och allt förstördes totalt när hon fick sprutorna.. men nu verkar hon har hittat tillbaka!

    SvaraRadera
  2. Hej Maria!!

    Jag är också en fetaost-älskare, så när jag såg ditt recept så var jag ju tvungen att prova-Mycket god!!! Tack!

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten hälsning/kommentar till mig, då blir jag sååå glad! <3