fredag 21 oktober 2011

Gofika till helgen

Igår förmiddag innan Sara dök upp så passade jag på att baka medans Ebba var nöjd och låg och sov i vaggan. Testade ett recept på en kladdkaka som jag fick av min mamma. Gillar ni Leilas Rocky Road godis så gillar ni garanterat denna variant på kladdkaka! I smeten stoppar man ner Dumlekola eller Center/Plopp innan man gräddar kakan. När kakan sedan svalnat så gör man en topping med mörk choklad och salta jordnötter. Åhhh så gott det är!!!



Recept på lyxig kladdkaka:
150 gram smör
3 ägg
2 dl socker
3,5 dl vetemjöl
1 dl kakao
Kola (Dumle el. Center)

Topping:
200 gram mörk choklad
2 dl salta jordnötter

Vispa ihop ägg och socker löst. Blanda mjöl och kakao och blanda ner i äggsmeten.
Smält smöret och häll ner i smeten.
Smöra en form med löstagbar kant och häll ner smeten i formen.
Stoppa ner kolagodiset i smeten.
Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i 10-12 minuter.
Ta bort kanterna på formen och låt kakan svalna.
Gör iordning toppingen, smält chokladen över ett vattenbad och häll ner
 de salta jordnötterna.När kakan är kall, häll över toppingen på kakan
 och ställ in den i kylen och låt den stelna.

Jag lovar er, ni kommer inte att bli besvikna på denna go´fikan!!!

Jag önskar er en riktigt trevlig helg! Kram Maria

4 kommentarer:

  1. Herre gu vilken kaka! Den ska bakas i helgen c",)

    Klem Anna

    SvaraRadera
  2. Godmorgon vännen!

    har haft så mycket att göra sista tiden att jag inte kikat in hos dig på läänge!
    Nu har jag suttit en lång stund och läst ikapp.

    STORT GRATTIS!!!
    er lilla guldklimp, så alldeles bedårande!
    Gud aå fin hon är och vad härligt att allt gick så bra trots att hon kom lite för tidigt!

    Jag kan förstå nu njuter i er bebisbubbla!

    Många varma kramar
    Ann-Catrin

    SvaraRadera
  3. De verkar som en helt underbar god kladdkaka!! Jag som älskar choklad i alla former, måste jag testa!

    Ha en skön helg med din lilla familj!=)
    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  4. Vad god kakan lät mums! kram Sofia

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten hälsning/kommentar till mig, då blir jag sååå glad! <3